Meest gestelde vragen over Marketing Automation

Dit zijn de meest gestelde vragen over marketing automation. Kan je het antwoord op jouw vraag niet vinden?

Neem dan contact met ons op! 

Wat is Marketing Automation?

Marketing automation is een geautomatiseerd systeem om leads/prospects, die je via je website of online advertising campagnes verzamelt, op te volgen. Via marketing automation begeleid je hen verder in de customer journey door op het juiste moment relevante informatie te sturen. Dankzij vooraf ingestelde triggers en filters gebeurt dit geheel automatisch.

Hoe start ik met Marketing Automation?

Wanneer je wil starten met marketing automation heb je eerst een strategie nodig. Je brengt vooraf jouw doelgroep(en) in kaart en je kiest een marketing automation software. Als je dit gedaan hebt, heb je de eerste handvatten om te starten.

Starten met campagne marketing? Vraag alvast een live marketing automation demo aan!

Kan ik ook met Marketing Automation starten als ik hier helemaal geen ervaring mee heb?

Ja. Kennis en ervaring met soortgelijke marketing automation software, is niet nodig. Heb je hulp nodig? Dan bieden wij een marketing automation consultant die jou kan helpen bij de implementatie.

Welke Marketing Automation software moet ik kiezen?

Marketing automation Nederland is op zoek naar de beste email marketing software (Nederlands). Wij kunnen natuurlijk niet voor jou kiezen, maar we kunnen je wel adviseren. Wij werken met twee marketing automation softwares: ActiveCampaign en SharpSpring. Beide softwares komen hoog voor in de populaire ranglijsten. SharpSpring is zelfs door Emerce tot beste marketing automation software voor het MKB uitgeroepen in 2015 en 2016.

Bekijk hier de marketing automation functies van beide softwaresystemen.

Welke marketing campagnes kan ik automatiseren met Marketing Automation?

  • Welkomstcampagne
  • Lead Nurturing campagne
  • Beoordelingscampagne
  • Actiecampagne
  • Eventcampagne
  • Cross selling / upselling campagne
  • Abandonment cart campagne
  • Koude emailcampagne
  • Inrichten salesfunnel
  • Drip campagne

Meer lezen

Wanneer zie ik het resultaat en verdien ik mijn investering terug?

Natuurlijk wil je graag weten wanneer je jouw investering aan marketing automation terugverdient. In de praktijk zien wij vaak van dat organisaties binnen 6 maanden na de implementatie van marketing automation hun investering terugverdient hebben.

In marketing automation kun je ook opportunities aanmaken met het bedrag van de offerte. Zodra de B2B leads klant worden, geef je aan dat de deal is geslaagd. Je krijgt dan een goed overzicht van jouw inkomsten vanuit marketing automation.

Welke risico’s zitten er aan marketing automation?

Zonder duidelijke strategie, loop je het risico dat marketing automation jou niks oplevert. Ook een gebrek aan content marketing kan een risico vormen binnen marketing automation. Wij adviseren om altijd een strategie en een B2B content marketing plan op te stellen, dan ben je sowieso voorzien van voldoende content. Daarnaast loop je minder kans op een negatief resultaat als je een goed uitgewerkte customer journey in combinatie met buyer persona’s gebruikt om gerichte marketingcampagnes uit te voeren.